søndag den 15. april 2012

"Bogtyven" - Markus Zusak

Titel: Bogtyven
Forfatter: Markus Zusak
Forlag: Sesam
Sider: 564
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 2/5


Når døden fortæller, skal man virkelig lytte.

Bogtyven hander om den lille pige Liesl og hendes liv under Anden Verdenskrig. Vi møder hende netop som hendes bror dør og hun bliver afleveret hos en plejefamilie af sin mor. Faderen i plejefamilien lærer hende at læse, selvom han ikke selv er en stærk læser. Liesl får venner, fjender og oplevelser i sin nye by, her i blandt jøden Max.

Hele bogen er set fra Dødens synspunkt og med dennes meninger og filosofiske betragtninger ind over.

Denne bog har få rigtig meget ros og jeg havde set frem til at læse den, men desværre levede den slet ikke op til mine forventninger! Jeg synes virkelig, at Døden var irriterende og hele måden bogen var skrevet på, irriterede mig bare. Selve historien er meget sød og det er også den eneste grund til, at bogen får 2 ud af 5.

Jeg kan rigtig godt lide flere af personerne, men jeg mangler at komme under huden på dem. Jeg synes, det hele er lidt overfladisk, fordi det "bare" er Dødens synspunkt historien er fortalt fra.

Jeg tror bogen ville fungere fint som børnebogsintro til Anden Verdenskrig, men den var for barnlig og kedelig til mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar