torsdag den 10. maj 2012

"Sandhed eller konsekvens" - Sara Shepard

Titel: Sandhed eller konsekvens
Forfatter: Sara Shepard
Serie: Lying Game
Forlag: Politikens Forlag
Sider: 275
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 1/5

SPOILER ALERT

Læs først: Den enes død

Fra bagsiden: For ikke så længe siden havde Sutton alt, en pige kunne drømme om: Fantastiske venner, en sød kæreste, en kærlig familie. Men ingen af dem ved, at hun er død.
For at opklare mordet på Sutton, har hendes ukendte tvilling Emma overtaget hendes liv. Hun sover i Suttons værelse, går med hendes tøj og kalder hendes forældre for mor og far. Og Suttons morder holder øje med hver eneste af Emmas bevægelser.
Jo dybere Emma graver i mysteriet om Sutton, jo flere mistænkte finder hun. Sutton og hendes venner legede nemlig en del lege. Lege, der ødelagde folks liv. Mange kunne ønske at få hævn. Mange kunne ønske Sutton - og nu Emma - død.


Da jeg anmeldte Den enes død, havde jeg rigtig mange kritikpunkter omkring fejl i bogen, noget der heldigvis ikke er at finde i denne bog. Sproget har ikke ændret sig og det samme kan man sige om handlingen. Jeg synes, alting bliver trukket i langdrag samtidig med, at der bliver skøjtet let og elegant henover alting. Det er svært at forklare, men jeg synes, selve mysteriet bliver strukket rigtig meget ud (men der er skal selvfølgelig være stof til to andre bøger) og vi lærer egentlig ikke så meget nyt omkring Suttons død. Til gengæld kommer vi heller ikke rigtig ind under huden på nogen. Der bliver kørt hurtigt hen over alt ligefra homecoming og butikstyveri til vold mod børn.

Jeg tror, serien ville egne sig rigtig godt til piger på 12-14 år og det meste af min kritik antager jeg er fordi, jeg ikke er målgruppen.
Jeg vil ikke afvise, at jeg læser de sidste to i serien, når de engang kommer på dansk. Desværre står de på min to-read-liste fra min veninde, men hun har allerede fået besked på at finde to nye bøger, da jeg ikke er villig til at give penge for dem på engelsk, for at kunne nå at læse dem i år :)

1 kommentar:

  1. Nu har jeg boet i to forskellige områder af London, ved hhv. Sussex Gardens og Russel Square. For år tilbage boede jeg på Quality Crown Hyde Park, og så har jeg i år boet på Hotel Royal National og nu Hotel President. Alle sammen udmærkede steder - ikke noget fancy.
    En ting man skal være opmærksom på med hotellerne i London er, at selvom morgenmaden er inkluderet i prisen, så er det ikke hele buffeten man må tage af. Der er som regel to borde, hvor det ene er continental breakfast, og det andet er det lidt lækrere med æg, bacon og pølser, som man skal betale ekstra for at få lov at øse op på tallerkenen... lidt pjattet, men det skal man bare være opmærksom på.

    Ellers nogle tips? Hm, vælg et, der ligger i nærheden af en metrostation, så skal I nok kunne komme hurtigt frem og tilbage, også selvom det ikke er fuldstændig i centrum. Hvis I vil meget rundt i London, så køb et travelcard. Pengene er hurtigt tjent ind, og så kan man bare køre lige så meget, man vil. Det er virkelig herligt. :D

    Hvis der er nogle bestemte turistprægede steder, som I ved på forhånd, at I skal ind, fx Madame Tussauds (især Madame Tussauds!), så køb billetterne på nettet inden. Vi gjorde det ikke, men man kan godt stå i kø i godt og vel tre kvarter-en time...

    SvarSlet