onsdag den 18. juli 2012

Anglicismo - Michael Juhl Svendsen

Titel: Anglicismo
Forfatter: Michael Juhl Svendsen
Serie: -
Forlag: Mellemgaard
Sider: 89
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 3/5



Bogen er et anmeldereksemplar fra Michael Juhl Svendsen, men meningerne er mine egne :)



Fra bagsiden: Du ser det, oplever det og har endda selv været en del af det - livet. Anglicismo tager dig med ind i livet, mellem smil og rynker. Hvor det at være fremmed for sig selv i virkeligheden kan være ret så tæt på, hvem man i virkeligheden er.

Da jeg blev kontaktet af Michael Juhl Svendsen og blev spurgt, om jeg ville anmelde hans digtsamling, var min første indskydelse at sige nej. Jeg bryder mig ikke om digte, læser dem aldrig frivilligt og jeg fatter dem ikke. Indtil det gik op for mig, at det faktisk er løgn. Der er et digt, jeg læser igen og igen. Som jeg forstår og som rører mig. Så da Michael accepterede, at der muligvis ville gå en del tid, før jeg anmeldte hans bog, bestemte jeg mig for at sige ja.

Har jeg fortrudt det? Nej. Elskede jeg bogen og digtene? Nej.
Nogle af digtene fandt jeg intetsigende. Et par af dem fandt jeg fantastiske. Flere af dem gjorde mig vrede. De gik over mine grænser, de irriterede mig og jeg var nødt til at lægge bogen fra mig. Men det er jo netop kendetegnene ved gode digte. De skal provokere, få dig til at føle og tænke. Og det formår Michael Juhl Svendsen.

Han skriver selv, at hans digte er sexede, rå og melankolske og jeg er helt enig. Det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg har kigget hans bog igennem.

Til slut kommer det digt, jeg brød mig mest om:
Drømmenes Boulevard
Udånder støvede tanker
mens jeg sætter i gang
og langsomt begynder at lunte
tænder for lygterne i mit syn
for så at sætte i fart
ile og tonse af sted mod tiden
ideen om alt det jeg vil nå
Men forpustet står jeg stille
på drømmenes boulevard
mellem tanke og handling
(s. 22)
Hold nu kæft, det er et godt digt. Så kort, så simpelt og samtidig så enormt sigende. Fantastisk!

1 kommentar:

  1. Mange tak :D
    Velkommen tilbage! det lyder som om at du/i har haft en god tur i London.

    SvarSlet