mandag den 2. juli 2012

Insania - Birgitte Lorentzen

Titel: Insania
Forfatter: Birgitte Lorentzen
Serie: Cykose #2
Forlag: Gyldendal
Sider: 336
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 3/5

SPOILER ALERT

Læs først: Cykose.



Fra bagsiden: Øen Poveglia kaldes 'The Most Haunted Spot on Earth' Men hvorfor? Og hvad skal Lulu der?
Lulu er heartbroken og forvirret efter en hed kærlighedsaffære med Mads, der lader til at være faldet for den smukke og lidt ældre Amanda. I sommerferien flygter hun fra det hele ned til sin onkels restaurant i Venedig. Men Lulu kan ikke flygte fra de uhyggelige drømme om Mads, der står i en dyster tågesump og kalder på hende, mens kirkeklokker bimler højlydt.
De samme tåger og den samme uhyggelige bimlen møder Lulu i vågen tilstand i den venetianske lagune, omkring den øde og forbandede ø Poveglia...
Insania er meget mere uhyggelig end Cykose var. Den krøb under huden på mig flere gange og jeg havde svært ved at lægge den fra mig.
Mads er ikke desværre ikke lige så stor en del af Insania som han var i Cykose, hvilket er en skam for hans forhold til det overnaturlige er rigtig spændende. I Insania er han mere en typisk teenager. Til gengæld begynder jeg at holde mere af Lulu. Hendes personlighed bliver mere udpræget og hun bliver nemmere at relatere til.
Jeg kan rigtig godt lide at omgivelserne skifter, så vi er i Venedig i stedet for i Danmark. Det gør Insania meget anderledes end Cykose fremfor at køre i samme spor. Desuden bliver der involveret flere personer i Venedig og man bliver som læser informeret om pesten gennem Clara. Det fungerer rigtig godt at give baggrundsviden på den måde, fordi det bliver spændende i stedet for historie-time-agtigt.

Der er dog lidt, jeg ikke synes bliver forklaret særlig godt i bogen, blandt andet hvad der helt præcis foregår mellem Mads og Amanda og så er jeg bare ikke vild med de sidste to linjer i bogen.
Alt i alt er Insania en god bog med et godt fortalt gys.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar