mandag den 13. august 2012

Kniven - Karen Skovmand

Titel: Kniven
Forfatter: Karen Skovmand
Serie: Ainshas historie
Forlag: Gyldendal
Sider: 231
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 3/5




Resumé: Ainshi er opvokset hos sin mor, men bliver en dag hentet op til sin far i bjergene. Hendes far er røverkonge og hun bliver uddannet som både mand og kvinde i de barske bjerge, hvor hun ofte føler sig ensom. Da hun bliver gammel nok, vil hendes far gifte hende væk til en nordlig høvding som en del af et politisk spil. Men inden hun rejser bort for at blive gift, giver hendes far hende en kniv og en opgave: Hun skal slå sin kommende mand ihjel på bryllupsnatten for at redde sin fars liv og levebrød..

Jeg var ikke nået mere end et par sider ind i bogen før jeg var godt forvirret. Ud fra hvad jeg havde læst om bogen, skulle den handle om en pige, men det jeg læste, fik mig til at tro at den handlede om en dreng. Forklaringen kom dog lidt efter lidt: Ainsha er simpelthen opdraget til at tro, at hun er en dreng, fordi det er en dreng, hendes far vil have. Det var enormt underligt og virkede ikke særlig realistisk for mig!

Kniven er skrevet som en slags dagbog/brev til en, vi endnu ikke har stiftet bekendtskab med, hvilket fungerer udmærket. Sproget er ikke videre dybt eller avanceret, men ville fungere fint til de 10-14 årige.

Ainsha viser ikke den store udvikling i løbet af bogen, men til sidste føler man dog, at en ændring er på vej, idet hun er nødt til at vælge side og finde ud af, hvor langt hun er villig til at gå for sin far. Man har gennem bogen medlidenhed med hende, da det er ganske tydeligt, at hun er ubrugelig fordi hun er en pige og hun bliver straffet for den mindste ting. Hendes forhold til faderen er da heller ikke videre godt, før han indser, at han kan bruge hende politisk.
Jeg ville gerne have haft et dybere indblik i livet på borgen i bjergene og det politiske spil, der foregik. Det hele lader til at foregå hen over hovedet på Ainsha, indtil hun pludselig står midt i det, hvilket er en skam, for det kunne sagtens have hevet niveauet i bogen op.

Historien er sød, men set før. Det skal dog ikke afholde mig fra at læse de sidste to i trilogien, for at finde ud af, hvordan det ender for Ainsha.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar