onsdag den 1. august 2012

Løgne - Sara Shepard

Titel: Løgne
Forfatter: Sara Shepard
Serie: Pretty Little Liars #1
Forlag: Politikens Forlag
Sider: 288
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 3/5



Bogen er et anmeldereksemplar fra Politikens Forlag, men meningerne er mine egne :)


Fra bagsiden: Stol aldrig på en smuk pige med en mørk hemmelighed. Spencer er vild med sin søsters kæreste. Aria har fantasier om sin engelsklærer. Emily er forelsket i den nye pige på skolen. Og Hanna bruger nogle hemmelige kneb for at holde sig smuk. Men den største og mest grusomme hemmelighed er den, de fire piger bærer sammen. Det har de gjort, siden deres smukke veninde Alison forsvandt. Ingen taler om det, der skete dengang, men pludselig begynder de fire piger at modtage mystiske breve og sms'er fra en, der bare underskriver sig -A. A ved alt og er parat til at afsløre det hele. Men hvem er det? Og hvad vil A?

Løgne starter ud med en kort introduktion af de fem piger, Spencer, Aria, Emily, Hanna og Alison, fra den aften, hvor Alison forsvandt. Og lad mig sige det med det samme: Jeg er glad for, Alison ikke er en af de fire piger, bogen følger, for hold da op hvor er hun irriterende!
Derefter springer vi tre år frem i tiden og oplever, hvordan pigerne er gledet fra hinanden og har ændret sig.

Hvert kapitel handler om en ny pige, hvilket gør det nemt at overskue, hvem man følger. Desuden giver det et godt indblik i alle pigernes hverdage samt deres tanker. Igennem hele bogen kommer der referencer til 'episoden med Jenna og Toby' uden at der egentlig kommer nogen forklaring. Der bliver afsløret en smule i slutningen, men jeg håber at få mere af vide i den næste bog.

Sproget flyder rigtig godt og bogen er hurtigt læst, men efterlader lysten til den næste bog, så man kan finde ud af, hvem A er og hvad personen vil! Dog er der en enkelt fej: jeg ved ikke, om det er den oprindelige tekst, der er fejl i eller om det er i oversættelsen, men nedenstående citat irriterede mig grænseløst, da jeg læste det:
"... Liv Tyler i rollen som alfen Arwen..."

Jeg har før læst bøger af Sara Shepard og været meget lidt begejstret (Den enes død og Sandhed eller konsekvens),men denne bog er meget bedre og mere spændende og giver mig lidt større forhåbninger for resten af serien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar