søndag den 9. september 2012

Vand til elefanterne - Sara Gruen

Titel: Vand til elefanterne
Forfatter: Sara Gruen
Serie: -
Forlag: Bazar
Sider: 356
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 3/5




Fra bagsiden: Livet er verdens bedste forestilling.
Den unge dyrlægestuderende Jacob Jankowski bliver ved et tilfælde kastet på et tog, som viser sig at tilhøre Benzini-brødrenes berygtede cirkus. I depressionstidens USA bliver cirkusset både redningen og et mareridt for JAcob, for bag den festlige facade skjuler der sig fattigdom, nød og ulykke. Jacob får snart ansvaret for hele cirkusmenageriet, blandt andet for Rosie, elefanten som ikke lader sig dressere. Her møder han også den smukke rytterske Marlena, som er gift med August, den karismatiske, men upålidelige chef for menageriet. Båndene mellem Rosie, Marlena og Jacob bliver stadig tættere, og det får store konsekvenser for dem alle.

Vand til elefanterne er virkelig godt skrevet. Sproget flyder og det er hverken tungt eller dybt skrevet, men virkede mere som en fortælling, der blev fortalt højt for mig, til trods for at jeg jo selv læste den.

Selve kærligheden mellem Jacob og Marlena og trekantsdramaet mellem de to og August var ikke synderlig spændende eller anderledes end så mange andre kærlighedshistorier. Jacob var en utrolig irriterende hovedperson. Der er bare et eller andet over ham, jeg virkelig ikke kan fordrage - muligvis fordi han piver det meste af tiden, måske fordi han har svært ved at se virkeligheden som den er eller muligvis fordi han dummer sig igen og igen uden selv at fatte det. Under alle omstændigheder synes jeg, han var en belastning.
August derimod er en vanvittig spændende person. Hans humørsvingninger og indflydelse på folkene omkring ham er interessante og jeg ville elske, hvis historien havde været fortalt fra Marlenas synspunkt, så jeg havde oplevet August lidt tættere på. Historien lægger ikke skjul på, hvem der er god og hvem der er ond og det er ikke på noget tidspunkt op til læseren at tænke sig frem til det - det er alt for tydeligt og udpenslet.

Vand til elefanterne giver et rigtig godt indblik i cirkuslivet med alle dets strabadser og det frygtelig liv, der blev levet bag kulissen. Samtidig fortæller den en historie om dyremishandling, der bliver siddende længe efter man er færdig med at læse. De fleste mennesker ville måske have haft svært ved at overleve, hvis de forlod cirkusset, men det var stadig deres valg at blive - dyrene fik aldrig valget.

Vand til elefanterne er ikke kun historien om den unge Jacob i cirkusset - det er også historien om den nogle-og-halvfems-årige Jacob på plejehjemmet. Ham, der har elsket, mistet, levet og nu er mere eller mindre overladt til sig selv. Historien om hans ungdom bliver skudt i gang, da et cirkus kommer til byen og slår sig ned lige overfor plejehjemmet. Jeg kan godt lide, at vi får indblik i Jacobs liv som ældre mand fordi det giver bogen en del mere dybde. Til gengæld hadede jeg slutningen - den er simpelthen åndssvag! (Ydermere hader jeg titlens oversættelse. 'Water for Elephants' burde blive til 'Vand til elefanter'. Den danske titels endelse er bare underlig.)

2 kommentarer:

  1. Jeg var til gengæld ret begejstret for bogen, og jeg er ellers ikke så meget til kærlighedshistorier. August vakte ikke nogen bestemte følelser hos mig, men jeg har dog på fornemmelsen, at han er den, der vil interessere mig mest i filmudgaven, da rollen spilles af Christoph Waltz, og han er en ultimativ sej skuespiller :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh spændende - jeg overvejer også rigtig meget at se filmen :)

      Slet