torsdag den 1. november 2012

Halfway to the Grave - Jeaniene Frost

Titel: Halfway to the grave
Forfatter: Jeaniene Frost
Serie: Night Huntress #1
Forlag: Avon
Sider: 358
Sprog: Engelsk
Bedømmelse: 4/5





Fra bagsiden: Halv-vampyren Catherine Crawfield går efter de udøde med hævn for øje i håbet om at en af dødbiderne er hendes far - ham, der er ansvarlig for at ødelægge hendes mors liv. Så bliver hun fanget af Bones, en vampyr-dusørjæger, og tvinges ind i et uhelligt partnerskab. Til gengæld for at finde hendes far, accepterer Cat at træne med den sexede natte-stalker indtil hendes kampreflekser er lige så skarpe som hans hugtænder. Hun er forbløffet over ikke at ende som hans middag - findes der faktisk 'gode' vampyrer? Ret hurtigt får Bones hende overbevidst om, at det ikke behøver at være helt skidt at være halvdød. Men før hun når at nyde sin nyfundne status som kick-ass dæmonjæger, bliver hun og Bones forfulgt af en gruppe mordere. Cat er nu nødt til at vælge side - og Bones viser sig at være lige så fristende som en mand med et hjerteslag...

Efter at have læst 50 Shades har jeg et virkelig dårligt forhold til generte piger, så da Cat vidste sig at være uerfaren og genert havde jeg nær mistet lysten til at læse bogen. Heldigvis startede historien ud med et mord, så jeg vidste der var mere ved hende end generthed. Og det var heldigvis rigtigt. For selvom hun virkelig er genert og uerfaren i forhold til Bones, er hun så rapkæftet, flabet og opfarende at hendes generthed ikke på noget tidspunkt virker irriterende og forceret.

Cat er generelt en skøn hovedperson. Hun har svært ved at forlige sig med sin vampyrside, men vælger alligevel at udnytte de fordele, den giver hende. Hun er stadig utrolig menneskelig på den måde at hun (ofte) overvurderer sig selv og oplever konsekvenserne af det. Hun er desuden rigtig sjov og frisk, hvilket er en klar forbedring til alle de triste hovedpersoner, man ofte støder på.

Bones er intet mindre end fantastisk og jeg indrømmer, at jeg har et ret stort crush på ham. Han er lige præcis provokerende og flabet nok til, at det ikke kammer over og bliver irriterende.

Selvom det er ret tydeligt helt fra starten, hvordan Cat og Bones' forhold vil udvikle sig, er det stadig fedt at følge udviklingen. Deres kemi er helt perfekt og selv når de skændes kan man mærke kærligheden.

Halfway to the Grave er skrevet let og flydende og er et udemærket valg til at komme i gang med at læse på engelsk. Et minus ved bogen er dog slutningen. Den lægger meget op til den næste i serien, som jeg selvfølgelig ikke ejer (endnu).

2 kommentarer:

  1. Vil lige meddele at jeg spottede 3. del af Humaran-trilogien nede i boghandlen i dag ... Havde overhovedet ikke hørt den skulle udkomme, så der kan man bare se ..

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, det havde jeg ellers set og troede faktisk jeg havde fortalt dig det. Forvirrede mig..
      Men så kan vi da få den læst (og jeg kan få læst nr. 2 i serien også) :)

      Slet