lørdag den 26. januar 2013

Entangled - Cat Clarke

Originaltitel: Entangled
Forfatter: Cat Clarke
Serie: -
Forlag: Quercus Publishing Plc
Sider: 372
Udgivelsesår: 2011
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat









De samme spørgsmål hvirvlede rundt i hovedet på mig: Hvad vil han med mig? Hvordan kunne jeg lade det her ske? Skal jeg dø?
17-årige Grace vågner op i et hvidt rum med bord, kuglepenne og papir - og ingen ide om, hvordan hun er endt der. Imens Grace nedfælder sig indviklede liv på papiret, er hun tvunget til at huske alt det, hun har forsøgt at glemme; sin håbløse forelskelse i den fantastiske Nat og optrævlingen af hendes venskab med Sal. Men der mangler noget. Selvom hun forsøger at huske det, er det som om der er noget, hun ikke kan se. Grace må stille sig selv det vigtigste spørgsmål af alle: Hvorfor er hun her?
En historie om farlige hemmeligheder, intense venskaber og voldsom tiltrækning.


***
Grace er den mest irriterende hovedperson! Historien springer frem og tilbage mellem nutid og fortid. I nutiden er hun forvirret og klynker, i fortiden er hun en rigtig møgkælling (ja, undskyld mit sprog). Hun er vanvittig selvoptaget og kan få alt (virkelig ALT) til at handle om sig selv. Hendes opførsel overfor hendes mor og hendes bedste veninde er rædselsfuld og jeg brækker mig over, hvor underdanig hun er overfor Nat. Jeg kan virkelig ikke lide hende!

Det ville have hjulpet historien en del, hvis der havde været bipersoner, jeg kunne holde af. Desværre var det kun Sophie, jeg kunne holde ud og hun er ikke med særlig meget. Nat er en dum skid, Sals syn på venskab er underligt og Devon er en irriterende, falsk møgunge! Øv med øv på!

Efterhånden som historien udfolder sig, får vi mere og mere indblik i Graces fortid og det blev simpelthen for irriterende i længden at høre om hende ligegyldige forhold til sex og alkohol - især fordi jeg ikke synes, at der kommer en ordentlig forklaring på, hvordan hun er kommet så langt ud. Det virker bare forceret. Til gengæld virker hendes cutting troværdig det meste af tiden og det er et spændende emne at læse om. Jeg ville dog gerne, at det var blevet håndteret bedre og at der havde været mere fokus på det.

Entangled virker rodet til tider, fordi den springer i tid og der ikke er noget specifik, der viser hvornår tiden skifter. Sproget er ikke fantastisk, men passer godt til Grace. Slutningen (og det meste af historien) er utrolig nem at regne ud og det gør, at den føles lang - jeg ved jo godt, hvad der vil ske. Emnet er virkelig spændende, men kunne være håndteret en del bedre. Desuden fik bagsideteksten mig til at tro, at historien var en hel anden. Desværre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar