onsdag den 24. april 2013

Iron's Prophecy - Julie Kagawa

Originaltitel: Iron's Prophecy
Forfatter: Julie Kagawa
Serie: The Iron Fey #4.5
Forlag: Harlequin Teen
Sider: 67
Udgivelsesår: 2012
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt til Kindle

Læs først: The Iron KnightWinter's Passage, The Iron Daughter, The Iron Queen, Summer's Crossing og The Iron Knight.




Meghan Chase er endelig blevet vant til at være jerndronning, hersker over Jern-feerne. Hendes liv er måske nok underligt, men med den tidligere Vinterprins, Ash, ved sin side, vil hun ikke ændre det for noget.

Men da de rejser til Summer og Winter Courts samling for Elysium, kommer oraklet fra Meghans fortid tilbage med en alvorlig profeti: "Det du bærer vil enten samle alle Court eller ødelægge dem". Nu står Meghan overfor et katastrofalt valg, der sandsynligvis afgører fremtiden for alle feer - og for hendes og Ash's ufødte barn...


***


Det er lidt underligt at jeg tilsyneladende meget bedre kan lide de forskellige short stories i Iron Fey serien end bøgerne. Endnu engang må jeg i hvert fald indrømme, at en short story har fanget mig.

Det er tydeligt at mærke at Meghan er vokset med opgaven som dronning og at hende og Ash har det godt sammen - det her er vist den eneste historie, hvor jeg faktisk kan lide dem begge! Historien er fyldt med gamle kendinge og Meghan formår at stå fast og bevise sit værd som hovedperson og som dronning. Selvom historien er en smule forudsigelig, var den sød og spændende.

Jeg har dog også et par kritikpunkter. Er jeg den eneste, der undrer mig over at Meghan allerede er gravid? Hun er vel højst 18-19 år gammel - det synes jeg personligt er ret ungt, også selvom hun er en fiktiv figur. Og så irriterer det mig at der er forskel på barnets navn i The Iron Knight og Iron's Prophecy. I den første hed barnet Kierran, i den her hedder barnet pludselig Keirran. En lille ting, men sådan noget skal altså være i orden!

Historien efterlød mig med lyst til mere, så jeg tror, jeg vælger at læse den første bog i Julie Kagawas næste serie om feerne: The Iron Fey: Call of the Forgotten. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar