mandag den 13. maj 2013

Grasping at Eternity - Karen Amanda Hooper

Originaltitel: Grasping at Eternity
Forfatter: Karen Amanda Hooper
Serie: Kindrily #1
Forlag: Starry Sky Publishing
Sider: 328
Udgivelsesår: 2012
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Arc





Overlad det til Maryah Woodsen at bryde den eneste regel, der vil ødelægge evigheden: Slet aldrig dine minder.

Før hun kom ind i dette liv, gjorde Maryah det utænkelige - hun slettede. Nu, 17 år gammel, har hun ingen idé om, at hendes nye familie har kendt hende i århundreder, at de er evigt reinkarnerede sjæle og at de har overnaturlige evner. Oh, og det er meningen at hun skal elske (ikke foragte) Nathan, den grøn-øjede vovehals, der reddede hendes liv.

Nathan er overbevist om, at hans families plan om at genopfriske Maryahs hukommelse er håbløs, men hans kærlighed for hende er udødelig. Efter at have tilbragt (og husket) så mange livstider sammen, knuser det hans hjerte at være i nærheden af den tomme version af hans soulmate.

Mens personer, der jagter Maryah kommer nærmere, foretager både hende og Nathan antagelser og tilbageholder hemmeligheder, der driver dem længere fra hinanden. Maryah er nødt til at tro på magien i sig selv, Nathan er nødt til at have tiltro til kraften i deres kærlighed og de er begge nødt til at fatte sandheden før de mister hinanden for evigt - og opdager præcis hvor langt tid evigheden kan være.


***

Grasping at Eternity starter virkelig godt ud, men bliver pludselig vildt forvirrende og smed om sig med ord, jeg ikke forstod og som ikke blev forklaret. Faktisk bliver de først ordentligt forklaret ret langt inde i bogen og jeg måtte sidde og gætte mig til meningen. Det irriterede mig helt vildt.

Maryah er ikke den mest spændende hovedperson, men hun er alligevel spændende nok til at bevare min interesse. Det virker dog underligt, at hun skal fremstå som en tidligere meget genert pige, der ikke var særlig populær, når hun er vildt populær i nutiden. Det havde jeg meget svært ved. Desuden er hun håbløst naiv og kan slet ikke indse de mest indlysende ting, hvilket virkelig bliver trættende!

Kærlighedensdelen var ret sød, især fordi man også følger Nathan og får hans syn på, hvordan livet er med en blank Maryah. Jeg kunne super godt lide at følge Nathan, for han virker så ægte og samtidig alt for fantastisk. Karen Amanda Hooper har virkelig formået at få Nathan frustrationer til at skinne igennem på siderne og det er helt sikkert hans syn, jeg nød mest.

De fleste andre personer virker en smule karikerede og ret kliché i deres fremtoning, men efterhånden som historien udfolde sig, bliver det heldigvis bedre og da jeg nåede slutningen, kunne jeg faktisk lide de fleste af dem. Plottet var ikke videre nytænkende og hele historien med River var så gennemskuelig, at det nærmest gjorde ondt på mig at se, hvor dumt Maryah opfører sig. Den del trækker hele bogen ned for mig, desværre!

Den overnaturlige del er til gengæld helt fantastisk. Sådan lidt X-Men agtig, men uden at virke kopieret. Jeg elsker, at der er referencer til filmen Jumper! Generelt er det virkelig fedt med så mange forskellige superpowers og det hjælper meget med at gøre de forskellige personer mere interessante og nemmere at adskille, hvilket også er årsagen til at jeg brød mig mere og mere om dem, efterhånden som jeg lærte deres evner.

Alt i alt er den en rigtig god bog med en lidt besværlig opstart. Historien har helt sikkert fanget mig og jeg ser frem til at læse den næste i serien, Taking Back Forever, der udkommer i slutningen af maj i år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar