lørdag den 4. maj 2013

If He Had Been With Me - Laura Nowlin

Originaltitel: If he had been with me
Forfatter: Laura Nowlin
Serie: -
Forlag: Sourcebooks Fire
Sider: 330
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt





Hvis han havde været sammen med mig, havde alt været anderledes..

Jeg var ikke sammen med Finn den augustnat. Men det skulle jeg have været. Det regnede, selvfølgelig. Og han og Sylvie diskuterede, mens han kørte ned af den glatte vej. Ingen nævner nogensinde, hvad de diskuterede om. Andre mennesker tror ikke, det er vigtigt. De ved ikke, at der er en anden historie. Historien, der gemmer sig imellem kendsgerningerne. Hvad de ikke ved - grunden til diskussionen - er altafgørende.

Så lad mig forklare...

***

Det er knap en måned siden, jeg læste bogen og alligevel sidder følelserne stadig i mig, og da jeg skulle finde nedenstående citater, måtte jeg tvinge mig selv til at lægge bogen til side, for ellers havde jeg læst den igen.

"This book is a treasure; I did not suspect it would be so good when I picked it up, but now I can feel the printed words seeping through my skin and into my veins, rushing to my heart and marking it forever. I want to savor this wonder, this happening of loving a book and reading it for the first time, because the first time is always the best, and I will never read this book for the first time ever again. (s. 141)

If he had been with me er en fantastisk historie. Den er så utrolig intens og så ærlig. Jeg er vild med, hvordan Laura Nowlin har formået at fange essensen og følelsen af at være teenager, og samtidig har bevaret et mere voksent overblik ved at have en form for refleksioner over livet, som de færreste teenagere har.

Autumn, hovedpersonen, er virkelig nem at forholde sig til, og hun er nem at relatere til. Jeg elskede hendes maniske læserier og hendes lyst til at skrive. Hun har været venner med Finn nærmest siden fødslen, men de er gledet fra hinanden, og er endt i hver sin klike.

"I was a misfit who had found other misfits to fit with." (s. 18)

Autumn og Finns forhold bliver langsomt forklaret igennem bogen, mens historien udfolder sig og forklaringen på, hvad der skete den augustnat kommer frem. Jeg er normalt ikke vild med den måde, bogen er skrevet på - det virker lidt for 'simpelt' - men det fungerer simpelthen helt perfekt i denne historie og giver en følelse af autenticitet. Jeg er ikke sindssygt vild med slutningen, men kan på den anden side heller ikke forestille mig en slutning, der på nogen måde var bedre.

Det er en historie om venskab, om kærlighed, om familie. Det er en historie om at finde sig selv og være tro mod sig selv. Det er en historie om, hvordan små ting kan gøre en stor forskel. Laura Nowlin har skrevet et brag af en debut roman og jeg vil helt sikkert holde øje med hende fremover.

2 kommentarer:

  1. Jeg må faktisk ikke købe flere bøger i øjeblikket, da jeg er ved at spare op til sommerferie, men jeg kan snart ikke lade være med at købe den. Den lyder simpelthen SÅ god! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør det!! :D Er sikker på, at du ikke vil fortryde det ;)

      Slet