fredag den 21. juni 2013

Dante Valentine #1: Working for the Devil - Lilith Saintcrow

Originaltitel: Working for the Devil
Forfatter: Lilith Saintcrow
Serie: Dante Valentine #1
Forlag: Orbit
Sider: 258
Udgivelsesår: 2006
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt





Dante Valentine er necromancer - hun kan vække de døde - og hun er god til det! Hun er desuden dusærjæger og da selveste Lucifer tilbyder hende et job, kan hun ikke sige nej - for gør hun det, mister hun sit liv! Nu må Dante fange og myrde en frafalden dæmon, der hverken kan slås ihjel af mennesker eller dæmoner og med sig har hun Lucifers højre hånd; Japhrimel. Men hvordan slår man noget ihjel, der ikke kan dø?

***

Jeg gik ind til historien om Dante Valentine med helt forkerte forventninger. Jeg troede, det var endnu en young adult, paranormal romance historie med masser af overnaturlige væsner og en kick-ass heltinde. Jeg tog fejl! Working for the Devil har godt nok overnaturlige væsner og en kick-ass heltinde. Men der er meget lidt romance og den er så absolut ikke young adult!

Dante 'Danny' Valentine er, som sagt, en kick-ass heltinde, men hun er også virkelig irriterende til tider og jeg gad virkelig ikke være hendes ven! Hun har et rigtig grimt sprog overfor både venner og fjender og hun opfører sig generelt som om hun ejer hele verden. Selv Lucifer har hun ingen respekt for. Til gengæld opfører hun sig faktisk ganske pænt over Japhrimel, især jo længere man kommer i historien. Deres forhold udvikler sig ganske langsomt fra at hun ikke kan fordrage ham til at hun opnår respekt for ham og stoler på ham. Og jeg er helt vild med Japhrimel - han er uden tvivl min favorit-person i historien og jeg er vild med hans reserverede opførsel, hvor man alligevel kan mærke ilden ulme under overfladen.

Hele den futuristiske verden Lilith Saintcrow har fået opbygget fungerer rigtig godt det meste af tiden, men den er også en anelse forvirrende. Der er flere (for mig) ukendte ord og der er rigtig mange forskellige overnaturlige evner, der skal holdes styr på. Det bliver heldigvis løbende forklaret, når det falder naturligt i historien og ikke smidt ind i starten. Desværre kommer der ind imellem noget information, der virker komplet malplaceret. F.eks. er Dante glad for at det ikke er 'darkmoon', fordi så bliver hun gnaven, selvom hun benytter sig af et 'Espo patch' til at forhindre hende i at have menstruation når hun er på jagt eller bare ikke har tid til det. Det er hverken relevant for læser eller for historie, så jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor det er med.

Der er aktion fra start til slut og historien minder lidt om en actionfilm - man forventer egentlig kun at blive underholdt af kampscener og hurtige replikker - og det er præcis, hvad man får. Jeg var udmærket underholdt fra start til slut, men historien er ikke exceptionel på nogen måde. Jeg har dog planer om at læse resten af serien, både fordi slutningen simpelthen ikke kan passe(!), men også fordi jeg ejer serien i en bind-up udgave med alle 5 bøger i (som på billedet) og bogen er derfor ikke læst, før jeg har læst dem alle ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar