torsdag den 29. august 2013

Last Sacrifice - Richelle Mead

Originaltitel: Last Sacrifice
Forfatter: Richelle Mead
Serie: Vampire Academy #6
Forlag: RazorBill
Sider: 594
Udgivelsesår: 2010
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt
Køb den: BD Amazon Kindle 

Læs først: Vampire AcademyFrostbiteShadow Kiss, Blood Promise og Spirit Bound.





Mord. Kærlighed. Jalousi. Og det ultimative offer.

Dronningen er død og Moroi verdenen bliver aldrig den samme igen. Nu hvor Rose venter på en uretfærdig dom og Lissa kæmper en dødelig kamp for den royale trone, bliver de to piger tvunget til at stole på fjender og stille spørgsmål ved alt og alle de troede, de kunne stole på.

Men hvad hvis ægte frihed kræver, at de ofrer det vigtigste nogensinde? Hinanden...

***

Efter at have fulgt Rose og Lissas kampe i 5 bøger, så jeg frem til at få en fantastisk afslutning. Ikke fordi jeg gerne vil væk fra hele Vampire Academy universet, for det er ikke tilfældet - men fordi jeg trængte til at få svar på nogle af alle de spørgsmål, der er kommet frem undervejs og fordi jeg var spændt på, hvordan Richelle Mead ville runde serien af. Desværre synes jeg egentlig ikke, den blev rundet af - jeg har stadig for mange spørgsmål og der er for mange løse ender.

Det er som om historien kun egentlig runder af for Rose og det er kun hende, der får samlet sine løser ender på den ene eller den anden måde. Alle andre har stadig en masse, der skal fikses, men deres historier er åbenbart ligegyldige. Jeg vil virkelig gerne vide, hvad der sker/skete med Eddie, Adrian, Jill og Sydney og synes faktisk det er lidt træls, at jeg er nødt til at læse Richelle Meads anden serie for at få svar. Så er serien altså ikke sluttet!

Last Sacrifice har et ret gennemskueligt plot, men på nuværende tidspunkt er det også ret nemt at regne ud, hvor hele historien fører hen. Det gør egentlig ikke noget, fordi der er så mange historier at følge med i, at man ikke keder sig undervejs. Historien er, som altid, velskrevet og medrivende, men Rose irriterer mig så ofte at jeg havde svært ved at nyde det 100 %.

Jeg må indrømme, at jeg synes det er gået en smule ned af bakke for serien. Historien var bedre i de første bøger og selvom Rose virkelig er blevet en meget bedre person på nogle punkter, har hun også udviklet sig til at være enormt selvoptaget på andre - og det er jeg ikke vild med. Egenrådighed og selvstændighed, ja - selvoptagethed og egoisme, nej!

Vampire Academy serien er som helhed rigtig god. Den er spændende, medrivende og fyldt med venskab og kærlighed. Den har humor og action og jeg kan godt forstå, at den bliver lovprist af stort set alle - hvis man vil læse om vampyrer, er den helt sikkert et must, men faktisk synes jeg selve vampyrdelen er ret uvigtig. Det er mere følelserne og handlingen, der er vigtig - men det beviser bare, hvor overbevisende og fedt et univers, Richelle Mead har fået skabt, når grundhistorien virker så naturlig at den falder lidt i baggrunden. Jeg har helt sikkert planer om at læse spin-off serien Bloodlines, mest fordi jeg så absolut ikke er færdig med at læse om Adrian!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar