mandag den 5. august 2013

The Summoning - Kelley Armstrong

Originaltitel: The Summoning
Forfatter: Kelley Armstrong
Serie: Darkest Power Trilogy #1
Forlag: HarperCollins
Sider: 390
Udgivelsesår: 2009
Læst på: Engelsk
Dansk titel: De dødes kald
Kilde: Købt




Chloe Saunders vil egentlig bare gerne have et liv som alle andre teenagere - komme igennem skolen, se sine venner og måske finde en kæreste. Men da hun begynder at se ånder, ved hun, at hendes liv aldrig mere vil blive normalt igen. Efter et særligt skræmmende møde med en afdød bryder Chloe sammen og bliver indlagt på et privat behandlingshjem for unge. Ved første øjekast ser Lyle House ud til at være okay, men da hun lærer de andre patienter bedre at kende - den charmerende Simon, der er indlagt sammen med sin foruroligende og dystre bror, Derek, den ubehaglige Tori og Rae, der er lidt for glad for ild - fornemmer hun, at der ikke bare er tale om unge med adfærdsvanskeligheder. En besynderlig og dyster kraft, synes at binde dem alle sammen, en kraft, som bliver ved med at trække Chloe ned i kælderen under Lyle House, til de mørke hemmeligheder, som er begravet dernede

***

Før jeg startede på The Summoning var jeg sikker på, at den var i samme stil som Twilight - lidt for let og lidt for meget. Historien er ikke revolutionerende på nogen måde, men det rummer alligevel mere end jeg lige regnede med og den primære grund til, at jeg holdt af The Summoning, er Chloe.

Chloe er en typisk teenager. Til trods for de mærkelig ting, der sker omkring hende, bevarer hun teenagesiden hele vejen igennem og det kan jeg virkelig godt lide. Det gør hende mere virkelig og nemmere at relatere til. Hun er sjov, sød og forsigtig - men samtidig er hun så tilpas nysgerrig, at hun ikke bliver kedelig.

De fleste af de unge på Lyle House var meget klichéprægede. Tori og Rae var begge alt for kliché og uinteressante at læse om, hvilket virkelig er en skam når Chloe er så unik. Jeg havde det ret svært med Simon, fordi jeg synes det virker som om han prøver lidt for meget. Derek derimod kunne jeg lide øjeblikkeligt. Han er, udover Chloe, den mest levende og spændende person i bogen.

Som helhed er historien ret god, men den tager dog en drejning på et tidspunkt, som jeg havde det lidt svært med. Det hele blev pludselig lidt for meget, men jeg kan godt se, at det fungerer rigtig godt i forhold til trilogien som helhed. Jeg håber i hvert fald, at det kommer til at virke bedre i den næste i serien.

The Summoning er en rigtig god bog, skrevet i et let, men godt sprog. Historien er simpel og spændende og jeg kan anbefale den, hvis man gerne vil have lidt let fantasy. Jeg ser i hvert fald frem til at læse videre om Chloe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar