onsdag den 22. juli 2015

Fortabt - Jana Oliver

Originaltitel: Forsaken
Forfatter: Jana Oliver
Serie: The Demon Trappers #1
Forlag: Tellerup
Sider: 504
Udgivelsesår: 2014
Læst på: Dansk
Dansk titel: Fortabt
Kilde: Mofibo








Starten: Riley Blackthorne rullede med øjnene. "Biblioteker og dæmoner," mumlede hun. "Jeg forstår virkelig ikke tiltrækningen."


***

USA i en nærfremtid.
Nationen er brudt sammen, og Helvedes herre Lucifer har sendt sine dæmoner til overfladen.
Værst ser det ud i Atlanta hvor den syttenårige Riley Blackthorne bor alene med sin far.
Hendes højeste ønske er at træde i sin fars fodspor og blive dæmonfanger, men de andre dæmonfangere er ikke begejstrede for en pige i branchen.

Det er et farligt erhverv, men for Riley viser det sig ekstra farligt da dæmonerne synes at fatte særlig interesse for hende, og nemmere bliver det ikke af at dæmonerne ser ud til at blive immune over for vievand …

***

Siden jeg læst Louise Haibergs bøger om Dominic, har jeg haft lyst til at læse mere om Helvede og dæmonerne derfra. Jana Olivers serie virkede som et rigtig godt bud og selvom den er rigtig god og har nogle fremragende elementer, var den ikke helt så god som jeg havde håbet.

Jeg manglede en smule forklaring på, hvorfor verden er blevet som den er. Jeg følte lidt at jeg missede introen, hvor forklaringen på hvorfor der er dæmoner alle steder skulle have været. Jeg er en sucker for baggrundsviden og worldbuilding, så jeg håber de næste bind i serien har planer om at komme med flere detaljer. Heldigvis var der masser af detaljer omkring selve dæmonerne. De forskellige kategorier og deres små særheder - jeg elskede det!

Jeg var også ret vild med Riley og Beck når de var sammen. Hver for sig var de frygtelige - Riley var lidt et skvat (hvordan kan man være så pjevset når man er dæmonfanger og samtidig komme sig  hurtigt over så stor en ændring af ens liv?!) og Beck var et fjols (hvordan kan han have en mentor som Paul Blackthorne og stadig opfører sig som en forurettet teenager hele tiden?!) - men sammen er de sjove og seje!

Der er en masse små deltaljer, som irriterede mig. Nogle ting skete lidt for tilfældigt og belejligt og nogle ting blev løst lidt for simpelt så historien hurtigt kunne komme videre. Det hele eskalerer rimelig voldsomt og efterlod mig samtidig med en følelse af at ville have mere! Det er langt fra den bedste bog jeg har læst, men den var spændende, anderledes og jeg kan langt hen af vejen se igennem fingre med de ting, der irriterer mig - jeg skal helt sikkert læse videre i serien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar