søndag den 26. juli 2015

Isla and the Happily Ever After - Stephanie Perkins

Originaltitel: Isla and the Happily Ever After
Forfatter: Stephanie Perkins
Serie: Anne and the French Kiss #3
Forlag: Usborne
Sider: 375
Udgivelsesår: 2014
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Isla og jagten på lykke
Kilde: Købt




Læs først: Anna and the French Kiss og Lola and the Boy Next Door


Starten: It's midnight, it's sweltering, and I might be high on Vicodin, but that guy - that guy right over there - that's him. The guy.

***

I tre år har Isla haft et crush på den indadvendte tegner Josh, som hun går i klasse med på School of America i Paris. I sommerferien møder hun ham tilfældigt på Manhattan, og romantikken begynder at blomstre. Men i løbet af skoleåret er både hun og Josh dog tvunget til at konfrontere de udfordringer, som alle unge par må gå igennem: familiedrama, usikkerhed omkring ens valg for fremtiden og risikoen for at blive adskilt. 

***

Er det bare mig, eller bliver Stephanie Perkins bøger mere og mere dramatiske? Lola var drama i sig selv, men Isla og Josh er virkelig konstant teenange-angst-drama. Usikkerheden flyder fra siderne sammen med naivitet, temperament og dårlig timing blandet med dumme valg.

Isla er en omvandrende kliché. Hun er så usikker på sig selv og det er meget sødt i starten, men det bliver irriterende i længden. Josh virkede som en sød dreng halvdelen af tiden, men den anden halvdel var han en selvoptaget nar. De er egentlig meget søde sammen, men de foretager så mange stupide valg at jeg ikke kunne heppe på dem - jeg havde for travlt med at belære dem om almindelig anstændighed og omtanke.

Starten er rigtig god og grundideen i historien er ualmindelig sød. Jeg var klar på at swoone og sukke, men det skete bare ikke.  Slutningen var ualmindelig cheesy, men alligevel kunne bogen (og historierne) ikke være end på en anden måde. Som altid skriver Stephanie Perkins så siderne vender sig selv og selvom jeg ikke var helt tilfreds med bogen, kunne jeg godt finde på at genlæse alle tre bøger næste sommer. Nu ved jeg hvad jeg kan forvente og bøgerne passer perfekt til en varm sommerdag på græsplænen.

Historien har sin gode sider, men de er få og der er langt imellem dem. Den bliver desværre også dømt på baggrund af de tidligere bøger, for jeg ved hvor fantastisk en bog Stephanie Perkins kan skrive, så jeg forventede mere. Der er ingen tvivl om at Anna er min yndlings af de tre piger. Hendes historie handler om så meget andet end kun forelskelsen, men samtidig er det den eneste, hvor jeg faktisk føler for og med personerne. Islas historie er ganske udmærket, men ikke mere end det, desværre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar