onsdag den 31. august 2016

Tegneserier #3

Jeg er begyndt at læse en pokkers masse tegneserier indenfor de sidste par år og jeg vil rigtig gerne snakke om dem. Desværre synes jeg ikke helt, at jeg har nok at sige til at kunne retfærdiggøre en decideret anmeldelse hver gang, så i stedet vil jeg ævle lidt løs og anbefale i øst og i vest. Har I læst nogle af dem, jeg snakker om eller har I andre, I vil anbefale (eller fraråde) mig, så smid endelig en kommentar!

Tidligere har jeg anbefalet Saga og Fables, begge skønne tegneserier. Denne gang vil jeg anbefale en bog, der måske ikke som sådan er en tegneserie - der er nemlig ikke en eneste tegning i den - men der er til gengæld en masse billeder og ikke særlig meget tekst, så jeg tillader mig at smide en anbefaling her.

Det er ingen mindre end Humans of New York jeg taler om. Måske følger I allerede Brandon StantonFacebook, Twitter, Instagram eller på hans blog og kender derfor alt til konceptet. Selv følger jeg HONY på Facebook og det glæder mig altid når et nyt billede bliver delt.


Kort handler konceptet om en  mand, der fotograferer mennesker og får en bid af deres historie. Nogle gange en lille bid, andre gange en hel livshistorie - eller i hvert fald en stor del af det, der former mennesker. Det er utrolig spændende at følge. Historierne er interessante, rørende, skræmmende og livsbekræftende. Billederne er smukke og fanger altid det helt rette. Nogle gange fortæller billedet historien og teksten under er en smule forklarende. Andre gange fortæller teksten historien og billedet underbygger følelserne. Det er smukt!



Jeg kan kun anbefale at købe Humans of New York. Jeg har den selv stående i stuen, så jeg kan hive den frem når jeg har lyst og vise mine yndlingsbilleder til gæster eller til at fordybe mig i, når lysten til at undersøge et billede falder over mig. Selv min datter elsker at kigge i den! Et af mine næste køb bliver helt stikkert Humans of New York Stories som jeg er sikker på er præcis lige så fantastisk.


2 kommentarer:

  1. Åh ja, det er så fint et koncept altså.
    He, dejligt billede du lige fik med til sidst :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er simpelthen så dejligt!
      Ja, hun insisterede på at være på billedet med de andre børn haha :D

      Slet